2010. május 5., szerda

Indít

Ezt a blogot azért indítottam, mert amíg a Microsoft Train Simulator pályaépítéshez rengeteg jó minőségű magyar leírás található, addig a RailWorks pályaépítéséhez semmi. Más nyelveken is csak nagyon kevés és nem túl pontos leírás található. Biztos vagyok benne, hogy sokan úgy vélik, a RailWorks nem egy klasszikus vonat szimulátor, mivel sok olyan hiba van benne, ami az MSTS-ben nem volt. Viszont látványban messze felülmúlja az eddigi próbálkozásokat, és a valós leképezéshez leginkább ez a szoftver áll közel.
Lássunk néhány előnyt és hátrányt, hogy miért válasszuk a RailWorks-t, vagy miért ne.
Előnyök:
  • Szinte bármit le lehet modellezni, ami a valós vasút pályáin megtalálható
  • A terep és a környezet viselkedése több paraméterrel befolyásolható, mint az MSTS-ben
  • Animált mozgásra lehet bírni minden statikus objektumot
  • A hangok kezelése sokkal kifinomultabb
  • Nagyfelbontású textúrák (1024x1024x24bit) is használhatók
  • Újragondolt objektumkezelés, megemelt poligonszám
  • Objektumaink most már több részből is állhatnak eltérő textúrázással
  • Multi/Sub-object materialok használata lehetséges, így rendkívül részletes objektumok hozhatók létre
Hátrányok:
  • Blueprint rendszerű szimuláció, rendkívül bonyolult és alul dokumentált
  • Problémák az AI vonatokkal, nem mindig viselkednek élethűen
  • Fizika szimulációs problémák, a nagy szerelvények esetében már nem élethű (65 megrakott teherkocsi = 18000 tonna, és ugyanúgy indul, mint egy személyvonat)
  • Szinte minden bővítmény fizetős, ingyenes csomagokat elvétve találni
  • A nagy poligonszám és részletdús megjelenítés ugyan előny, de tervezés szempontjából hátrány az MSTS-el szemben, hogy lényegesen több időt kell szánni egy-egy objektum létrehozására
  • Semmi más szimulátorral nem kompatibilis, nem lehet importálni az MSTS vagy Trainz objektumokat
  • Csak a 3D Studio Max és GMax szoftverekhez kapott támogatást, 3d Canvas-al csak a letölthető Train Simulator Extension csomag segítségével lehet trükközni, más tervező programokkal nem kompatibilis
  • Végül de nem utolsósorban: MSTS-hez rengeteg ingyenes manipuláló szoftver található (RouteRiter, ConBuilder stb), míg RailWorks/RailSimulator vonalon csak egy-két ingyenes vagy fizetős szoftver található
Sajnos az a helyzet, hogy a fizetős csomagok fejlesztői megtartják műhelytitkaikat, ezért az “amatőr” fejlesztők szinte mindig végigjárják ugyanazt a fejlődési útvonalat, amíg szenvednek és belebuknak, majd újrakezdik, átgondolják munkafolyamataikat, és a végén egy vállalható, élvezhető végterméket gyártanak. Ebben a blogban megpróbálom ezt a munkafolyamatot rövidíteni azzal, hogy leírom saját tapasztalataimat. Nem ígérem, hogy minden nap posztolok, hiszen magam is kísérletezgetek, de amikor valami új cucc elkészül, azt posztolni fogom.
Végezetül néhány tanács:
  • Már most fogadd el, hogy elsőre nem fog sikerülni.
  • Ha kezdő vagy, semmiképpen ne fogj hozzá, amíg nem vagy tapasztalt a 3D tervezőprogramok kezelésében. Ezekről szerencsére rengeteg jó minőségű leírás található. Nagyon fontos, hogy legalább egy grafikai programot is tudj használni a textúrák kezelésére. (pl Photoshop)
  • Már most fogadd el, hogy elsőre nem fog sikerülni.
  • Mindenképpen töltsd le a Rail Simulator-hoz kiadott DevDocs csomagot, ez gyakorlatilag a hivatalos fejlesztői útmutató. Sajnos elég hiányos és kevés használható tippet ad.
  • Már most fogadd el, hogy elsőre nem fog sikerülni.
  • Ha még most ismerkedsz a szimulátorokkal, javaslom, hogy vedd meg a Microsoft Train Simulator programot (én 900 HUF-ért vettem, nem pénz érte), és tölts le néhány magyar ingyenes kiegészítőt (inneninnen vagy innen). Tanulmányozd a kialakításukat, a modelleket, a textúrákat.
  • Végül: Már most fogadd el, hogy elsőre nem fog sikerülni.
Sok sikert és jó olvasgatást!
Barna

4 megjegyzés: